Hvordan håndtere duplikater i AD med eADM
Håndtere duplikater manuelt
Fjern ansattnr og fødselsnummer fra employeeID og employeeNumber på duplikatbruker (den du IKKE ønsker å beholde)
Legg inn ansattnr i feltet employeeID på den brukerkontoen du ønsker å beholde.
Slett duplikatbruker i AD
Kjør gjenopprett på bruker i eAdm->Bruker->Brukeranker->Gjenopprett bruker
Håndtere duplikatkontoer via eAdm.client.exe
eAdm sin lokale klient kan gjøre jobben for deg:
c:\eadm\eadm.client.exe duplicate [orgnr] [brukernavn som skal beholdes] [brukernavn som skal slettes]
NB! Dette forutsetter at begge kontoene har samme verdi i feltet employeeID (ansattnummer)
Eksempel:
I Tysvær kommune så har vi en gammel bruker som skal beholdes og migreres inn i eAdm og en duplikat bruker skal slettes
Gammel brukernavn: karnes1
Nytt brukernavn: karnes2
Da kjører man følgende kommando:
eAdm.Client.exe duplicate NO964979812 karnes1 karnes2
Da vil følgende skje:
Bruker med navn karnes2 vil slettes fra AD
Bruker med navn karnes1 vil kobles sammen med eAdm
Bruker med navn karnes1 vil oppdateres i lokal AD med attributter og gruppemedlemsskap som definert i AD konfig for kommunen.
Forutsetninger:
Bruker med navn karnes1 har samme verdi i employeeID som bruker karnes2 (dvs samme ansattnr)
Bruker med navn karnes1 ligger under sti definert i eAdm.Client.exe.config under nøkkel MergePath_[orgnr]