Rense persondata og historikk fra deaktiverte brukere
Når ansatte slutter, blir de deaktivert i eAdm. Da blir de liggende i systemet frem til de ev slettes. Men å slette brukere helt er problematisk av flere grunner:
Da kan ikke brukeren gjenopprettes med samme brukernavn og epostadresse dersom hen blir ansatt igjen.
Systemet har ikke lenger historikk på brukernavn, UPN, epostadresser og lignende, dermed risikerer du gjenbruk.
Samtidig er det heller ikke bra å la brukerkontoene ligge deaktivert i eAdm til Dovre faller. Det er tross alt en god del personinformasjon. Derfor har vi laget en renske-funksjon som er et godt alternativ til sletting. Etter X antall dager som deaktivert kjøres en rens på brukeren. Da blir følgende slettet:
Alle persondata med unntak av det som er nødvendig for å hindre gjenbruk, altså brukernavn, ansattnummer og epostadresse
All historikk på tilganger som er gitt/endret/fjernet
All historikk på gruppemedlemskap som er gitt/endret/fjernet
All historikk på endringer i stillinger, ansettelsesforhold og permisjoner
Vi anbefaler alle å ta i bruk denne funksjonen. Gi beskjed til support om hvor mange dager karantene dere ønsker før brukeren renskes for data og historikk, så legger vi det inn. Ha i mente at karanteneperioden bør være såpass lang at f.eks tilgangshistorikk ikke slettes mens det fremdeles kan være behov for den.