Skip to main content
Skip table of contents

Hvit skjerm eller loop ved Feidepålogging til O365?

🤔 Problem

Dersom en bruker får hvit skjerm ved Feidepålogging til O365 eller går i loop tilbake til påloggingsvinduet til O365, kan det skyldes at immutableID ikke stemmer.

🌱 Løsning

NB! Dette krever at du har Azure AD-modulen til Powershell. Kjør "Install-module msonline" for å installere den.

  1. Sjekk at brukerens ObjectGUID i lokal AD stemmer med brukeranker i eFeide: get-aduser [brukernavn]

  2. Start powershell og kjør Connect-MsolService med brukernavn og passord til en adminkonto.

  3. Sjekk ImutableID til brukeren: 

CODE
Get-MsolUser -SearchString [feidebrukernavn] | fl
  1. Dersom dette ikke er likt som i eFeide, må det endres. Det gjøres med følgende 3 kommandoer. Vi har brukt den fiktive personen Tor Bakke i Utfjord kommune som eksempel:

CODE
# Først melder du brukeren ut av domenet: 
Set-MsolUserPrincipalName -UserPrincipalName tor.bakke@skole.utfjord.no -NewUserPrincipalName tor.bakke@utfjord.onmicrosoft.com

# Deretter setter du ImmutableID til det samme som i eFeide: 
Set-MsolUser -UserPrincipalName tor.bakke@utfjord.onmicrosoft.com -ImmutableId 'y6KMr43lTUGkBzS1XfPUYg=='

# Til slutt melder du brukere inn i domenet igjen:
Set-MsolUserPrincipalName -UserPrincipalName tor.bakke@utfjord.onmicrosoft.com  -NewUserPrincipalName tor.bakke@skole.utfjord.no

📎 Relatert innhold

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.