Hopp til hovedinnhold
Hopp over innholdsfortegnelsen

Hvordan håndtere en import som er stoppet av importfilteret

For å forhindre store eller utilsiktede endringer behandles hver dataimport fra et kildesystem (for eksempel et HRM-system) gjennom et importfilter. Dette filteret sammenligner de innkommende dataene med den forrige importen. Hvis antallet endringer overstiger en konfigurert terskelverdi, stoppes synkroniseringen automatisk slik at det blir mulig å foreta en manuell gjennomgang.

Filteret vil for eksempel stoppe importen hvis prosentandelen av sletting av brukere er høyere enn den angitte grensen. Synkroniseringsstatusen markeres som "Stoppet" i dashbordet for synkroniseringsstatus.


Fremgangsmåte for å gjenoppta importen

Følg disse trinnene for å bekrefte endringene og gjenoppta synkroniseringssyklusen.

1. Bekreft endringene

Gå gjennom endringene som førte til at importen stoppet. Hvis organisasjonen nylig har gjennomgått betydelige endringer, for eksempel en større omorganisering, kan det forventes et stort antall oppdateringer. I så fall kan du gå direkte til å gjenoppta syklusen.

2. Gå gjennom importloggen

Hvis du er usikker på hvorfor importen ble stoppet, må du gå gjennom importloggen for å se de spesifikke endringene.

  1. Gå til Synkronisering > Importer historikk.

  2. Klikk på den siste importen for å se endringshistorikken.

  3. Bla ned til Logg-delen. Du kan søke i loggen for å finne bestemte typer endringer:

    • Legg til: Viser nye brukerkontoer som skal opprettes.

    • redigere: Viser endringer i eksisterende kontoer.

    • Slett: Viser brukerkontoer som skal slettes.

  4. Bekreft at antallet nye og slettede kontoer er rimelig. Det anbefales å ta stikkprøver av noen få kontoer for å sikre at de er korrekte.

  5. Hvis antallet slettinger virker for høyt, bør du dobbeltsjekke dataene i HRM-kildesystemet for å sikre at de er korrekte før du går videre.

3. Gjenoppta synkroniseringssyklusen

Når du har kontrollert at de ventende endringene er korrekte, kan du gjenoppta synkroniseringen.

  1. Gå tilbake til hovedsiden for synkroniseringsstatus.

  2. Klikk på knappen Fortsett synkroniseringssyklus.

Dataene vil nå bli behandlet og importert til eAdm under neste planlagte synkroniseringskjøring.

Advarsel: Når du har gjenopptatt synkroniseringssyklusen, må du ta hensyn til følgende:

  • Hastende oppdateringer: Neste synkronisering er vanligvis planlagt til å kjøre dagen etter. Hvis det er behov for nye brukerkontoer eller endringer umiddelbart, må du manuelt starte en fullstendig synkroniseringsjobb fra oppgaveplanleggeren på serveren der eAdm-klienten er installert.

  • Reaktivering av filteret: Etter at synkroniseringen er fullført, må du kontrollere at importfilteret automatisk er blitt aktivert på nytt for å beskytte mot utilsiktede endringer i fremtidige importer.

JavaScript-feil oppdaget

Vær oppmerksom på at disse feilene kan avhenge av nettleseroppsettet ditt.

Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt vår support.