Hopp til hovedinnhold
Hopp over innholdsfortegnelsen

Mer kompetanse

Dette dokumentet beskriver de nødvendige trinnene for å integrere eADM med Mer Kompetanse for å automatisere bruker- og tilgangsstyring.


Oversikt

Mer Kompetanse er en læringsplattform med kompetansestyring og et dashbord for ledelse. Plattformen tilbyr:

  • Kompetanseplaner med kvalitetssikret kursinnhold.

  • En rapportgenerator med standardrapporter og muligheten til å lage egendefinerte rapporter.

  • Sertifiseringer som kan tildeles automatisk eller manuelt.

  • Muligheten til å opprette egendefinerte kurs og arrangementer.

  • Standard Single Sign-On-funksjonalitet (SSO).

Integrasjonen mellom eADM og Mer Kompetanse sørger for å opprette, vedlikeholde og deaktivere brukere og avdelinger. Brukerkontoer opprettes med riktig avdelingstilhørighet og stillingstittel. eADM administrerer også brukerroller, og tildeler dem enten som "medarbeider" eller "leder".

Når en ansatt slutter i organisasjonen eller bytter rolle, deaktiverer eADM automatisk Mer Kompetanse-kontoen deres. Hvis en ansatt bytter avdeling, oppdateres tilknytningen tilsvarende i Mer Kompetanse. Integrasjonen opprettholder også organisasjonshierarkiet basert på data som importeres fra HR-systemet.

For mer informasjon om denne integrasjonen, se https://merkompetanse.no/


Forhåndskonfigurasjon

Før integrasjonen kan aktiveres, må følgende forberedelser være fullført:

  1. Bestill integrasjonen: Kontakt Identum for å bestille Mer Kompetanse-integrasjonen.

  2. Innledende oppsett: Identum tar kontakt med Mer Kompetanse for å skaffe de nødvendige tilgangene for integrasjonen.

  3. Teknisk oppstartsmøte: Identum planlegger et teknisk møte med deg for å gå gjennom oppsettet og avklare følgende punkter:

    • Hvilke brukere og avdelinger som skal eksporteres fra eADM til Mer Kompetanse.

    • Kriteriene for tildeling av rollene "leder" og "medarbeider".

    • Om eksisterende brukere og avdelinger i Mer Kompetanse må kobles til tilsvarende oppføringer i eADM.

Når disse opplysningene er bekreftet, kan integrasjonen aktiveres.


Konfigurasjon

For å unngå at det opprettes duplikatoppføringer, må du koble eksisterende brukere og avdelinger i Mer Kompetanse med dataene i eADM.

Trinn 1: Koble eksisterende brukere

For å koble ansatte fra HR-systemet ditt til deres eksisterende brukerkontoer i Mer Kompetanse, må begge systemene dele en matchende unik identifikator.

Advarsel: Sørg for at e-postadressen i Mer Kompetanse samsvarer med brukerens primære e-postadresse på jobb eller UPN (User Principal Name) i eADM. Hvis du ikke gjør det, vil det føre til dupliserte brukerkontoer.

Trinn 2: Koble sammen eksisterende avdelinger

For å koble avdelinger fra HR-systemet ditt til de tilsvarende avdelingene i Mer Kompetanse, må begge systemene bruke en matchende unik ID. Dette er typisk avdelingsnummeret, som du finner i eADM. Du må legge til dette nummeret i ID-feltet på den tilsvarende avdelingen i Mer Kompetanse.

Advarsel: Hvis du ikke legger til riktig avdelingsnummer i eksisterende avdelinger i Mer Kompetanse, vil integrasjonen opprette dupliserte avdelinger.

Eksempel på mal for synkronisering

Tabellen nedenfor viser et eksempel på en synkroniseringsmal som tilordner eADM-attributter til Mer Kompetanse-felt.

KildeattributteADM

Destinasjonsattributt (Mer Kompetanse)

[IFEMPTYUSE;[ExtensionAttribute11];[Upn]]

e-post

[SystemRole]

systemroller

[etternavn]

etternavn

[DepartmentNumber]

avdeling

[fornavn]

fornavn

[LOWER;[IFEMPTYUSE;[ExtensionAttribute11];[Upn]]]

brukernavn

[ExtensionAttribute]

grunnskoleutdanning

[oauth2]

autorisasjon

JavaScript-feil oppdaget

Vær oppmerksom på at disse feilene kan avhenge av nettleseroppsettet ditt.

Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt vår support.