Visma Enterprise
Visma Enterprise HRM (VEP) er en omfattende løsning for håndtering av alle aspekter av personalarbeidet i store organisasjoner. Den integrerer viktige HR-funksjoner som personaladministrasjon, lønn, rekruttering og kompetanseutvikling. Ved å automatisere prosesser reduserer VEP manuelt arbeid og hjelper HR-personalet med å ta informerte beslutninger.
For integrasjonsformål kan eADM skrive data tilbake til VEP. Hvis eADM for eksempel oppretter en ny e-postkonto for en ansatt, kan den oppdatere feltet for arbeids-e-postadresse i VEP. For mer informasjon om denne funksjonaliteten, se dokumentasjonen forVismaUser Administration.
Forhåndskonfigurasjon
Før du starter integrasjonen, må du sørge for at følgende krav er oppfylt:
Webtjenestemodulen for AD-integrasjon via mellomvare må være installert i Visma-miljøet.
Vi anbefaler på det sterkeste at Visma organisasjonsmodul også installeres.
Installasjonsrapportene for webtjenestemodulen må leveres til oss.
Brukernavn og passord for API-brukeren må oppgis.
Merk: Hvis modulene allerede er installert, er brukernavnet vanligvis WS-AD
.
Disse komponentene kan bestilles via din kundekontakt hos Visma Enterprise.
Konfigurasjon
Vi anbefaler at du konfigurerer en rutine i VEP som automatisk tilordner en primærstilling til de ansatte. Dette sikrer at brukerdataene forblir konsistente.
Hvordan planlegge jobben "Oppdater primærstilling"
Følg disse trinnene for å konfigurere rapporten "Oppdater primærstilling" til å kjøre automatisk hver natt i Visma HRM.
Merk: De nøyaktige menynavnene og alternativene kan variere noe avhengig av din spesifikke Visma HRM-konfigurasjon.
Logg på Visma HRM med en konto som har administratorrettigheter.
Finn rapporten "Oppdatering av hovedstilling" (Update Primary Position).
Konfigurer rapporten til å kjøre som en tilbakevendende jobb på applikasjonsserveren. Dette gjør du ved å bruke alternativknappen ved siden av "Kjør" og velge applikasjonsserveren.
Merk: Ikke skriv inn en dato i datofeltet. Hvis feltet ikke fylles ut, vil jobben bruke gjeldende dato når den kjøres.
Angi destinasjon for utdata. Velg alternativet for "Utdataenhet", velg "E-post", og skriv inn mottakerens e-postadresse i det tilhørende feltet.
Definer jobbparametere. Gå til fanen Jobbparametere, og endre Jobbtype til Gjentakende.
Angi tidsplanen. Klikk på kalenderikonet ved siden av Starttid, og velg tidspunktet du vil at jobben skal kjøre. Klikk på OK to ganger for å lagre tidsplanen.
Bekreft konfigurasjonen.
Gå til Verktøy i toppmenyen, og velg Applikasjonsserver.
Under Broker-delen kontrollerer du at den valgte serveren har et grønt statusikon.
Klikk på fanen Jobber for å se alle konfigurerte jobber. For å finne den nye jobben din enkelt kan du filtrere listen etter
HRM og RECURRING.
Jobben vil ha et standardnavn, for eksempel
<applikasjon XLONN- PO: ΝOΝΑΜΕ>
. Dobbeltklikk på jobben for å redigere den.Endre Beskrivelse til "Oppdater primærstilling" og verifiser at starttidspunktet er korrekt.
Klikk på Bruk og deretter på OK for å lagre endringene.
Hvis du støter på problemer i løpet av denne prosessen, kan du kontakte Visma-support eller din interne IT-avdeling for å få hjelp.