Roller og rettigheter i eAdm-applikasjonen
Se også:
For å kunne logge seg på eAdm må man ha en rolle i mega.eadm.no-systemet. Rollen plasserer brukeren i et hierarki og gir vedkommende rettigheter (og begrensninger) i applikasjonen.
Modell og hierarki
eAdms rettighetsmodell definerer seks forskjellige rettighetsnivåer og roller. Disse er organisert i et hierarki hvor hvert nivå arver de underliggende nivåenes rettigheter.

Figur: Rettighetshierarki i eAdm (NB! Selskapsleder = Administrator, Organisasjonsadmin = Partneradministrator)
Tilgang
De seks rollene gir tilgang til funksjonsområder, underliggende informasjon og funksjonalitet. Under følger en tabell som viser hvilke operasjoner rollene har tilgang til.
Operasjon | Ansatt | Superbruker | Leder | Servicedeskbruker | Administrator | Partneradministrator |
---|---|---|---|---|---|---|
Se egen profil | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Endre eget passord | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Endre passord for brukere1 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Søke og se detaljvisning for brukere1 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Administrere rettigheter for brukere12 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Søke og se på avdelinger | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Søke og se på grupper | ✓ | ✓ | ✓ | |||
Søke og se på org.detaljer3 | ✓ | ✓ | ✓ | |||
Administrere org.detaljer3 | ✓ | ✓ | ||||
Administrere flere organisasjoner | ✓ |
Tabell: Tillatte operasjoner for de seks rettighetsnivåene.
Gjelder de brukere som tilhører grupper og avdelinger som superbruker eller leder har tilgang til. Servicedeskbruker og Administrator kan se alle brukere i organisasjonen (tillatelser for hvem som kan tildele hvilke rettigheter kan finmaskes via regelsett).
Fjerne og legge til rettigheter opp til og med eget rettighetsnivå.
Gjelder organisasjonsprofil, synkronisering, regelsett, meldingsmaler, eksportmaler, tilgangsstyring og manuelle objekter.