Opprette SDS synkprofiler
1. Oversikt
Denne veiledningen gir trinnvise instruksjoner for å sette opp Microsoft School Data Sync (SDS)-profiler. Prosessen består av å konfigurere to hovedkomponenter:
Inngående dataflyt: Synkronisering av data fra kildesystemet (eFeide) til SDS.
Utgående dataflyt: Klargjøring av data fra SDS til Microsoft Entra ID og opprettelse av Microsoft 365-ressurser som Teams og klassegrupper.
NB! Ikke start denne prosessen før skoleopprykket er fullført i det skoleadministrative systemet (SAS) og eFeide. Hvis du ikke venter, risikerer du å synkronisere data fra forrige skoleår.
Veiledningen er basert på denne artikkelen fra Microsoft Learn:
https://learn.microsoft.com/en-us/schooldatasync/connect-data?tabs=sdsv21csv%2Ceditcsv
Forutsetninger
Du har en Microsoft 365 Education-leier (tenant).
Du har globale administratortillatelser.
Du har mottatt de nødvendige CSV-filene fra Identum.
2. Konfigurere inngående dataflyt
Denne delen dekker hvordan du kobler kildedataene dine til SDS.
Naviger til SDS og aktiver
Gå til sds.microsoft.com.
Logg på med din globale administratorkonto.
Hvis du blir bedt om det, aktiver den nye versjonen av School Data Sync.
Start tilkobling av data
På hoveddashbordet velger du Connect your data.
Opprett en inngående flyt
Velg Create inbound flow og klikk på Next.
For tilkoblingstype, velg Connect to my data og velg CSV som format.
Kildenavn: Angi et beskrivende navn. Anbefalt format:
eFeide_inbound_[Kundenavn]
.Formatversjon: Velg SDS V2.1 CSV.
Last opp og valider CSV-filer
Last opp CSV-filene du har mottatt fra Identum.
Systemet vil validere filene. Det er normalt at følgende valgfrie filer mangler, med mindre du spesifikt har tenkt å synkronisere data om foresatte:
demographics.csv
userFlags.csv
relationships.csv
(Kun nødvendig for data om foresatte)
Gå gjennom sammendraget for Datavalidering.
Det er akseptabelt å ha noen advarsler, som duplikater i
academicsessions.csv
eller påmeldingsposter som ennå ikke samsvarer med en bruker. Disse problemene løser seg ofte automatisk når det skoleadministrative systemet blir oppdatert ved starten av skoleåret.Hvis du ser et stort antall feil på andre filer, bør du kontakte Identum support for hjelp.
Konfigurer regler for brukeridentitet
Standardinnstillingene er vanligvis korrekte.
Kildeattributt:
username
Entra ID-attributt:
UserPrincipalName
Domene: Velg Do not append a domain name. Dette forutsetter at
username
-feltet i CSV-filen allerede er et fullstendig User Principal Name (UPN).
Angi synkroniseringsdatoer
Sluttdato for synkronisering: Sett denne til den siste dagen i inneværende skoleår (f.eks. 21. juni 2025).
NB! Denne datoen må være før neste prosess for skoleopprykk starter i det skoleadministrative systemet. Hvis den settes for sent, kan data fra neste skoleår bli feilaktig knyttet til det inneværende.
Se over og koble til
Klikk Next, se over sammendraget av innstillingene dine, og velg deretter Connect data for å fullføre oppsettet av den inngående flyten.
3. Del 2: Konfigurere utgående dataflyt
Denne delen konfigurerer hvordan data fra SDS brukes til å opprette og oppdatere brukere, grupper og Teams i Microsoft 365. Den utgående flyten kjører to ganger per døgn.
Naviger til Databehandling
Fra SDS-dashbordet, finn din nyopprettede inngående flyt og klikk på Manage data.
Konfigurer Microsoft 365-databehandling
Gå til Microsoft 365 Data management og fyll ut konfigurasjonsinnstillingene.
Konfigurasjonsnavn:
eFeide_outbound
Filtrer data:
Include All Organizations
(med mindre du trenger å ekskludere bestemte skoler).Klargjøringstype:
Create unmatched users: Sett til Av. Brukerkontoadministrasjon bør håndteres av eFeides Azure-modul for å unngå konflikter.
Class groups: Sett til På. Dette er nødvendig for å opprette Microsoft Teams for klasser.
Security groups: Sett til Av. Dette er vanligvis ikke nødvendig hvis du allerede bruker eFeides Azure-modul til å synkronisere grupper.
Administrative units: Skal kun brukes hvis du ønsker å legge til rette for delegert administrasjon, for eksempel ut til enkeltskoler.
Behandle brukerdetaljer
User Grade Level og User Number: La disse feltene stå tomme.
Mark all students as minors: Sett til På dersom elevene er mindreårige.
Student contact associations: Skal kun være På hvis SDS inkluderer data om foresatte.
Behandle detaljer for klassegrupper
Group properties:
Huk av for Course title, Course code og Academic session title.
Group options:
Team creation: Huk av for dette valget.
Class group display name: La dette feltet stå tomt.
Hvis du huker av for "Class group display name", vil ikke navnet på Teamet endre seg, selv om du for eksempel endrer navnet på klassen i det skoleadministrative systemet.
Behandle påmeldingsroller
Owners: Velg
Teacher
.Members: Velg
Student
.
Se over og lagre
Se over sammendraget og klikk på Submit.
SDS vil nå opprette Teams og medlemskap i Microsoft 365 neste gang synkroniseringen kjører.
C’est fini!