Skip to main content
Skip table of contents

Skoleopprykk i SDS

Microsoft har laget en god og grundig artikkel om hvordan dere kjører skoleopprykk i School Data Sync slik at det blir opprettet nye Teams for det nye skoleåret, og de gamle arkiveres: https://learn.microsoft.com/en-us/schooldatasync/academic-year-transition

Denne prosedyren er laget for alle dere som er på SDS v2.1 og som har direkte opplasting fra eFEIDE til SDS, altså de aller fleste av dere. Da gjenbrukes eksisterende synkprofil i SDS fra år til år, og dermed behøver ikke konfig for dataoverføringen fra eFEIDE til SDS å oppdateres. Enkelt og greit!

NB! Dersom du likevel velger å opprette en ny synkprofil, må du kontakte vår support og informere oss om at vi må endre profil som opplastingen skal laste opp data til. Hvis ikke vil opplastingen gå mot forrige SDS synkprofil, og alt blir bare bambus.

Sjekkliste:

  1. Deaktiver synken i SDS når skoleåret er ferdig og elevene har dratt hjem.

  2. Gå gjennom Microsoft sin sjekkliste for å arkivere skoleåret: https://learn.microsoft.com/en-us/schooldatasync/azure-ad-group-cleanup

  3. Når skoleopprykket er gjennomført i eFeide kan dere be vår support om å sende dere et SDS-datasett for det nye skoleåret.

  4. Deretter kjører dere veiviseren for overgang til nytt skoleår i SDS: https://learn.microsoft.com/en-us/schooldatasync/academic-year-transition.

  5. Sett Change data format to Off

  6. Last opp tilsendt datasettet for verifisering. Dersom filene validerer, klikk deg videre. Du kan ignorere warnings foreløpig.

  7. Det er normalt ikke nødvendig å endre på user identity rules

  8. Sett startdato for det nye skoleåret til den dagen du ønsker Teamsene skal bli opprettet og sluttdato bør være den dagen neste års sommerferie begynner. Trykk så Connect data for å starte SDS-synken igjen.

  9. Dersom det er feilmeldinger, bør du sjekke dette https://learn.microsoft.com/en-us/schooldatasync/data-health-and-monitoring  

  10. Gi deg selv en klapp på skulderen. 

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.