Hopp til hovedinnhold
Hopp over innholdsfortegnelsen

Slik ser du etter eksisterende brukere i eHUB-skjemaer

Når du oppretter et bestillingsskjema for nye eksterne brukere i eHub, er det lurt å sjekke om brukeren allerede finnes i eADM. Dette forhindrer at det opprettes dupliserte kontoer, og sikrer at en ny kontrakt eller posisjon blir korrekt lagt til i den eksisterende brukerens profil.

Denne veiledningen viser deg hvordan du legger til en sjekk ved hjelp av et norsk fødselsnummer (fødselsnummer) som unik identifikator. Du kan også bruke denne prosessen til å fylle inn brukerens informasjon automatisk hvis de finnes i systemet.

Trinn 1: Legg til feltet for nasjonal ID

Det første trinnet er å legge til feltet som skal brukes til oppslaget.

  1. Dra et inndatafelt til toppen av skjemaet.

  2. I feltinnstillingene til høyre angir du Etikett til "Nasjonalt identitetsnummer" (eller Fødsels- og personnummer). Dette er feltet der brukeren skriver inn ID-nummeret.

Trinn 2: Legg til et varslingsfelt for eksisterende brukere

Deretter legger du til et tekstfelt som bare vises hvis det oppgitte fødselsnummeret finnes i eADM.

  1. Legg til et tekstfelt rett under feltet for nasjonal ID.

  2. Klikk på fx-ikonet for å åpne uttrykksredigeringsprogrammet for tekstinnholdet.

  3. Skriv inn følgende REFERENCE funksjon:

    CODE
    [REFERENCE;DisplayName;Socialsecuritynumber;1;[Socialsecuritynumber]]
    

    Slik fungerer denne funksjonen:

    • REFERENCE: Dette er funksjonen som brukes til å slå opp data i eADM.

    • DisplayName: Dette er attributtet som hentes fra brukerens profil i eADM (i dette tilfellet brukerens fulle navn).

    • Socialsecuritynumber: Dette er eADM-attributtet som brukes til å søke etter en match.

    • 1: Dette angir hvor mange treff som skal finnes.

    • [Socialsecuritynumber]: Dette knytter funksjonen til verdien som er angitt i feltet "Fødselsnummer" i skjemaet.

Dette feltet vil nå vise den eksisterende brukerens fulle navn hvis det finnes en match. Du kan legge til tekst rundt feltet for å lage en nyttig melding, for eksempel: "Bruker [REFERANSE;...] finnes allerede. En ny stilling vil bli lagt til i denne brukerens profil ved innsending."

Trinn 3: Fyll inn brukeropplysninger automatisk

Som et ekstra trinn kan du konfigurere skjemaet slik at andre felt (som fornavn, etternavn osv.) fylles ut automatisk når du finner en bruker. Dette sparer tid og reduserer behovet for manuell dataregistrering.

La oss konfigurere feltet "First Name" som et eksempel:

  1. Velg inndatafeltet Fornavn i skjemaet.

  2. I innstillingspanelet til høyre finner du Standardverdi alternativet og klikk på f.eks. ikonet. Skriv inn følgende REFERENCE funksjon:

    CODE
    [REFERENCE;GivenName;Socialsecuritynumber;1;[Socialsecuritynumber]]
    

    Denne funksjonen søker opp GivenName (fornavn) i eADM ved hjelp av det angitte nasjonale ID-nummeret og angir det som standardverdi for dette feltet.

  3. Deretter finner du Synlig alternativet og klikk på f.eks. ikonet. Skriv inn følgende IFEMPTYUSE funksjon:

    CODE
    [IFEMPTYUSE;[Socialsecuritynumber];false]
    

    Denne funksjonen gjør at feltet "Fornavn" bare er synlig hvis feltet "Fødselsnummer" ikke er tomt. Dette sikrer at feltene for brukeropplysninger bare vises etter at et ID-nummer er lagt inn.

Du kan gjenta denne prosessen for andre felt, for eksempel "Etternavn" (Sn), "Mobil" (Mobile), og "E-post" (Mail) ved å bruke det tilsvarende eADM-attributtnavnet i REFERENCE funksjon.


Sammendrag for AI og søk

Dette er en trinnvis veiledning for eHub-brukere om hvordan de kan legge til en funksjon i skjemaene sine som sjekker om en bruker allerede finnes i eADM. Guiden forklarer hvordan man bruker et nasjonalt ID-nummer til å slå opp en bruker, vise en varselmelding og automatisk fylle ut andre skjemafelt som navn og kontaktinformasjon med den eksisterende brukerens data ved hjelp av REFERENCE og IFEMPTYUSE funksjoner.

JavaScript-feil oppdaget

Vær oppmerksom på at disse feilene kan avhenge av nettleseroppsettet ditt.

Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt vår support.