eTID
eTID er en tilleggsmodul til eFeide som gir lærer mulighet til å styre elevenes internettilgang via en kalenderfunksjon der lærere kan bestemme tilgangsnivå, tidsrom og hvilke elever det skal gjelde for. Tilgangsnivåene kan inneholde begrensninger slik at noen nettadresser fungerer, mens resten av internett er stengt av.
Dette e-læringskurset går gjennom de forskjellige funksjonene i eTID og hvordan du benytter dem. E-læringen er lagt opp som en klikkbar demo der du kan klikke deg frem og tilbake gjennom funksjonaliteten i eTID. Den er bygget i Storylane og er uten lyd.
https://identum.storylane.io/demo/ummewlckbvmk
Bruksanvisning eTID
eTid er et tilleggsprodukt til eFeide som tillater styring av tilgang til internett for elever i Active Directory (AD), Azure AD (AAD) og/eller Google Workspace (GW). Dette innebærer at lærere og administratorer kan avgrense hvilke internett-ressurser som skal være tilgjengelig for elever i en tidsbegrenset periode. Typisk bruksområde er prøver og eksamen.
eTID-fanen i eFEIDE gir mulighet til å søke, opprette, redigere, avbryte og slette styring av tilgang til internett.
Teknisk forklart så blir medlemmer (elever) av en styring automatisk inkludert i en AD eller AAD sikkerhetsgruppe for en gitt periode. Sikkerhetsgruppen er knyttet til brannmur som har regler som avgrenser hvilke internett-ressurser som er tilgjengelig. Sikkerhetsgrupper og brannmur administrerers vanligvis av organisasjonens IT-avdeling eller brannmur-administrator. Når perioden er avsluttet så meldes medlemmene ut av sikkerhetsgruppen og opprinnelig internett-tilgang gjenopprettes.
I GW blir medlemmer flyttet til en organisasjonsenhet for gitt periode og tilbake til original organisasjonsenhet når perioden er avsluttet. Ellers er prosessen lik som for AD og AAD.
Søk i eTID
Søkeresultat vises med: Type (AD / AAD / GW), Navn, Skole, Status, Tidsrom, Registrert av og kolonne for funksjonsknapper. Status er enten pågår, avsluttet eller ikke påbegynt. Søk kan sorteres på historiske styringer og dine egne styringer. Som standard kan du redigere dine egne styringer. Administratorer kan også redigere og slette andre brukere sine styringer.
Avbryt styring og åpne full internett-tilgang1
Endre styring og rediger alle detaljer2
Slett styring2
Vises kun for pågående styring.
Vises kun for fremtidig styring.
Til høyre for søkefelt finner du avkryssingsboks for å avgrense søk til mine styringer og filtrere bort historiske styringer. Under søkeområdet finner du knapp for å opprette en ny styring av internett-tilgang.

Figur - Eksempel på et søk som viser alle styringer av tilgang til internett sortert stigende på tidsrom
.
Detaljvisning
Detaljvisning for en styring er delt inn i to seksjoner; grunndata og medlemmer.
Grunndata viser: skole, tilgang (AD/AAD/GW og type styring), status ("ikke påbegynt" eller "pågår"), start, slutt og registrert av.
Medlemmer viser hvilke brukere styringen gjelder for. Disse er gruppert i subseksjoner pr. enkelt-medlemmer og/eller grupper. Åpne og lukke subseksjoner ved å klikke på dem.

Figur - Eksempel på detaljvisning for en styring av tilgang til internett.
Oppretting og endring
Ved oppretting og endring presenteres et skjema delt inn i to seksjoner; grunndata og medlemmer (fig. a).

Figur a - Eksempelet viser et tomt skjema ved oppretting av ny styring av tilgang til internett.
Under grunndata er alle felt obligatorisk. Navn kan oppgis manuelt eller genereres automatisk utfra medlemmer og tilgang. Skole er en nedtrekksmeny over de skoler bruker har tilgang til. Dersom kun en skole er tilgjengelig så vil denne være forhåndsvalgt. Tilgang viser valg for AD/AAD/GW dersom dette er relevant samt en nedtrekksmeny for alle sikkerhetsgrupper som organisasjonen tilbyr. Tidsrom har dato og klokkeslett for start og slutt.

Figur b - Beskrivelsen viser at "Kun tilgang ordbøker" gir tilgang til syv ordbøker.
Tidsrommet må starte minst fem minutter frem i tid. Systemadministrator for din organisasjon kan sette maks varighet for en styring.
Når skole er valgt vises knapper for å velge medlemmer (fig. c). Legg enten til enkelt medlemmer eller grupper. Administrator i eFEIDE kan velge om denne visningen skal vise kun standardgrupper (basis- og trinngrupper) eller alle grupper importert fra det skoleadministrative systemet til din organisasjon.
Klikk på knappene gir en dialog hvor en kan søke frem bruker og gruppe (avgrenset til valgt skole). Du kan også fjerne medlemmer fra både fremtidige og pågående styringer. Dersom du fjerner en elev fra en pågående styring, vil internettilgangen bli åpnet igjen for eleven ila 1-2 minutter.

Figur c - Eksempelet viser en ny styring for en gruppe og et enkelt-medlem. Navnet er automatisk er generert utfra medlemmer og tilgang.
Listen over tilgjengelige tilganger administreres av organisasjonens IT-avdeling eller brannmur-administrator. Dersom disse har en beskrivelse så vises dette når en peker på en gruppe (fig. b). Beskrivelsen importeres fra gruppens info-attributt i lokal AD.
Forhåndsvalgt dato er neste arbeidsdag, eller mandag om dagens dato er en fredag.