Skip to main content
Skip table of contents

Når blir nye elever og ansatte importert til eFeide?

En smidig skolestart avhenger av at elever og lærere har tilgang til sine Feide-kontoer og digitale læringsressurser fra første dag. eFeide automatiserer opprettelsen av disse kontoene, en prosess som styres direkte av skolens skoleadministrative system (SAS).

Denne artikkelen forklarer hvordan SAS-systemet styrer når en ny bruker dukker opp i eFeide, og gir en tydelig veiledning for feilsøking.


Slik fungerer importprosessen: SAS-systemet er utløseren

Importprosessen for eFeide er direkte og enkel: eFeide importerer en ny bruker så snart de blir gjort tilgjengelig av det skoleadministrative systemet (SAS).

I motsetning til andre systemer, bruker ikke eFeide et separat «importvindu» eller en innstilling for fremtidig startdato for å forsinke importer. SAS-systemet er den eneste kilden til sannhet. Når en skoleadministrator legger til en ny elev i SAS-systemet, og den brukeren blir inkludert i dataflyten (filen eller API-et som eFeide leser fra), vil eFeide oppdage og importere dem ved neste planlagte synkronisering.

Tidspunktet for når en ny bruker dukker opp i eFeide, bestemmes derfor kun av én faktor: når SAS-systemet gjør brukerens data tilgjengelig.


Feilsøking: Hvorfor dukker ikke en ny bruker opp i eFeide?

Hvis du forventer at en ny elev eller ansatt skal dukke opp i eFeide, men de ikke har kommet, bør feilsøkingen rettes mot det skoleadministrative systemet.

Følg disse to trinnene for å finne årsaken:

  1. Kontroller brukerens data i SAS-systemet

Først, verifiser at brukeren er korrekt og fullstendig registrert i SAS-systemet. Bekreft at all nødvendig informasjon, som navn, fødselsdato og klasse-/gruppetilhørighet, er korrekt. En ufullstendig registrering kan hindre at brukeren blir inkludert i dataeksporten.

For elever krever eksport ofte at de er formelt tildelt en basisgruppe eller klasse for det kommende semesteret. Samarbeid med skolens elevadministrator for å sikre at brukeren ikke bare er registrert, men også oppfyller alle kriterier for å bli inkludert i dataflyten som sendes til eFeide.

Note: For brukere av Visma Flyt Skole, sjekk at det er huket av for «Til LMS» på den aktuelle brukeren. Dersom denne avhukingen mangler, blir brukeren uansett ikke eksportert.

  1. Bekreft at brukeren er tilgjengelig i dataflyten fra SAS

Dette er den vanligste årsaken til at en bruker ikke dukker opp. Du kan sjekke om brukeren er til stede i importdataene fra SAS ved å følge disse stegene:

  • Last ned importfilen: Kommuneadministratorer kan laste ned den siste importdatafilen direkte fra brukergrensesnittet i eFeide.

  • Søk i filen: Åpne filen i et program som for eksempel Notepad++ og søk etter den savnede brukerens navn eller fødselsnummer.

Dersom du ikke finner personen i denne filen, er det en bekreftelse på at hen ikke er eksportert fra SAS-systemet.


Oppsummering for KI og søk

Dette dokumentet forklarer at importen av nye brukere (elever og ansatte) til eFeide er fullstendig styrt av det skoleadministrative systemet (SAS). En bruker importeres så snart de dukker opp i dataflyten fra SAS, ettersom eFeide ikke benytter et separat importvindu. Artikkelen gir en to-stegs feilsøkingsguide som fokuserer på å verifisere brukerdata og deres tilgjengelighet i SAS-systemet.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.