Hovedfilter
Hovedfilteret brukes til å ekskludere brukere fra importfilen, slik at de ikke kan opprettes i systemet.
Dette er nyttig for roller som folkevalgte, støttekontakter eller fosterforeldre som er registrert i HRM-systemet for betaling, men som ikke skal ha kontoer i Active Directory (AD) eller andre tilknyttede systemer.
Advarsel! Vær svært forsiktig når du skifter hovedfilteret. Hovedfilteret er et ekskluderingsfilter. Alle brukere som samsvarer med regelsettet, vil bli filtrert ut og ikke importert.
I eAdm er alle regelsett som er knyttet til et synkroniseringstrinn, ekskluderende, mens alle andre regelsett er inkluderende.
Hvis du endrer dette filteret, vil alle eksisterende brukere som oppfyller de nye filterkriteriene, bli fjernet fra eAdm og AD ved neste synkronisering.
Slik finner du hovedfilteret
Du finner hovedfilteret ved å navigere til : eAdm > Regelsett
og søke etter "hovedfilter".
Interaksjon med posisjonsfilteret
Det er god praksis å bruke hovedfilteret i kombinasjon med et posisjonsfilter.
Stillingsfilteret fjerner individuelle stillinger fra en importert ansattpost som ikke skal gi noen tilgang. En ansatt kan for eksempel ha en primær jobb på dagtid og en sekundær rolle som støttekontakt. Stillingsfilteret kan fjerne den sekundære rollen, slik at det bare er den primære jobben som brukes til å gi tilganger.
Eksempel: fjerne brukere uten aktive stillinger
Det vanligste bruksområdet for hovedfilteret er å fjerne personer som ikke har en aktiv stilling. En bruker kan mangle en aktiv stilling enten fordi vedkommende er importert slik fra HRM-systemet, eller fordi alle de tildelte stillingene er fjernet av stillingsfilteret.
For å blokkere disse brukerne må du konfigurere hovedfilteret med én enkelt regel:
Attributt:
Alle avdelingsnumre
Tilstand:
Har ingen verdi
En enkelt regel i regelsettet for hovedfilteret der attributtet "Alle avdelingsnummer" er satt til betingelsen "Har ikke verdi".