Hvordan feilsøke feil ved brukerimport
Når en import av HR-data mislykkes for enkelte brukere, kan du finne detaljer om årsaken i importloggen. Denne veiledningen forklarer hvordan du finner og tolker disse feilmeldingene for å løse importproblemer.
Brukere som ikke kan importeres på grunn av datafeil, markeres i importhistorikken.
Steg-for-steg-veiledning
Gå til Synkronisering > Importer historikk.
Klikk på den siste importjobben for å se detaljene om den. Se etter feltet "Nye kontoer som mislyktes".
Klikk på filterikonet ved siden av "Nye kontoer som mislyktes" for å se bare loggoppføringene som er relatert til feilene.
Velg Importlogg-fanen for å se de spesifikke feilmeldingene.
Les feilmeldingen for å forstå årsaken.
Merk: I eksempelet nedenfor indikerer feilmeldingen at en datoverdi ligger utenfor det akseptable området (f.eks. før 1.1.1753 eller etter 31.12.9999). Dette skyldes ofte en skrivefeil i HR-kildesystemet.
Identifiser den berørte brukeren. Feilmeldingen inneholder ofte en unik identifikator, for eksempel et ansattnummer (
ansattnummer
), i parentes. Legg merke til dette tallet.
Last ned den opprinnelige importfilen, og søk etter ansattnummeret for å finne den fullstendige dataposten for brukeren. På denne måten kan du bekrefte de feilaktige dataene.
CODEXML
CODE<company> <companyId>1</companyId> <companyName>...</companyName> <organizationNumber>...</organizationNumber> </company> <employeeId>9999</employeeId> <employmentPercentage>0.0</employmentPercentage> <lastChangedDate>2023-04-13T12:35:39</lastChangedDate> <lastDayOfEmployment>0203-05-01</lastDayOfEmployment>
Kontakt HR-avdelingen (eller administratoren av kildesystemet) med ansattnummeret og de feilaktige dataene. De må rette opp informasjonen i kildesystemet før neste import kan gjennomføres.