Compilo
Dette dokumentet beskriver eADM-integrasjonen for Compilo, som automatiserer synkroniseringen av brukere og avdelinger fra et HR-system. Det beskriver de nødvendige forberedelsene, for eksempel bestilling av tjenesten, og den trinnvise prosessen for konfigurering av integrasjonen.
Oversikt
Denne integrasjonen sørger for at brukere og organisasjonshierarkiet automatisk synkroniseres og vedlikeholdes i Compilo. Integrasjonen overfører automatisk brukere og avdelinger fra HR-systemet og oppretter dem i Compilo. Når en ansatt slutter eller en avdeling legges ned, oppdateres Compilo tilsvarende.
Dataflyten styres via synkroniseringsmaler, slik at du selv kan bestemme hvilke data som skal overføres. Medarbeiderne kan få en brukerkonto i Compilo enten automatisk eller manuelt.
Merk: Identum administrerer ikke Compilo-tjenesten og kan ikke svare på spørsmål om bruken av den. For hjelp med å bruke Compilo-applikasjonen, vennligst kontakt Compilo Support.
Advarsel: Avdelinger inaktiveres bare hvis det ikke er noen åpne avvik knyttet til dem.
Forhåndskonfigurasjon
Bestill tjenesten fra både Compilo og Identum. Det kan være en fordel å arrangere et oppstartsmøte (30-45 minutter) der Identum, Compilo og den ansvarlige for Compilo i din organisasjon deltar.
Avgjør om det finnes brukere eller avdelinger i eAdm som ikke skal synkroniseres med Compilo.
Avgjør om alle ansatte skal ha en brukerkonto i Compilo.
Avgjør om manuelle brukerkontoer skal inkluderes.
Avklare om ansatte i andre selskaper som administreres i eAdm (f.eks. kirkelige fellesråd, kommunale eiendomsselskaper) skal inkluderes.
Konfigurasjon
Trinn 1: Match brukerkontoer
For å koble eAdm til eksisterende brukere i Compilo, må brukernavnet som eksporteres fra eAdm stemme overens med brukeren i Compilo. Hvis det ikke finnes noen match for brukernavnet, opprettes det en ny bruker.
Sjekk brukernavnformatet som for øyeblikket er i bruk i Compilo. Dette er vanligvis den primære e-postadressen, UPN eller sAMAccountName fra AD.
Informer Identum om hvilket brukernavnformat som er i bruk i din organisasjon.
Trinn 2: Kartlegg organisatoriske enheter
Før integrasjonen kan settes opp, må du legge til et eksternt enhetsnummer på eksisterende enheter/nivåer i Compilos organisasjonshierarki. Dette gjør at de kan matches med avdelinger fra HRM-systemet/eAdm og vedlikeholdes kontinuerlig når navn eller nummer endres.
Trinn 3: Slik eksporterer du organisasjons-ID-er fra eAdm
Bruk "OrganisasjonsID" fra avdelinger i eAdm som "Ekstern enhet" i Compilo. Denne ID-en er Vismas interne løpenummer for avdelinger og er en statisk verdi som ikke kan endres.
I eAdm navigerer du til Avdelinger (Departments).
Velg Vis alle (Vis alle ).
Bla til Velg operasjon, og klikk på Eksporter til CSV.
I eksportdialogen velger du avdelingsnavn (avdelingsnavn) + organisasjonsID (organisasjonsID ), og eventuelt organisasjonstype (organisasjonstype), for å få en liste over alle avdelinger med deres ID.
Trinn 4: Slik legger du inn ID-er i Compilo
Legg til de eksporterte ID-ene til de matchende avdelingene i Compilo som du ønsker å vedlikeholde via integrasjonen. Du legger inn ID-en i feltet Ekstern enhet for hver enhet.
Hvis dette feltet ikke er synlig for deg, kan du be Compilo om å gjøre det tilgjengelig.
Advarsel: Hver ID kan bare brukes én gang. Du kan IKKE angi samme ID på to forskjellige enheter i Compilo.
Når matchingsjobben er fullført, varsler du Identum og Compilo slik at dataene kan valideres og integrasjonen kan aktiveres.