Skip to main content
Hopp over innholdsfortegnelsen

Glup fra Visma SmartSkill

Dette dokumentet beskriver integrasjonen mellom eADM og Glup, en læringsplattform fra Visma SmartSkill utviklet for norske kommuner. Integrasjonen automatiserer administrasjonen av brukere, avdelinger og roller i Glup basert på data fra organisasjonens HRM-system (Human Resources).


Oversikt

Integrasjonen overfører brukere, avdelinger og deres tilknytninger fra eADM til Glup. Den oppretter, vedlikeholder og deaktiverer automatisk brukerkontoer i Glup basert på informasjon fra HRM-systemet. Brukerne opprettes med riktig avdelingstilhørighet og stillingskode. Når en ansatt bytter avdeling, oppdateres tilhørigheten tilsvarende i Glup. Integrasjonen opprettholder også organisasjonshierarkiet og tildeler brukerne riktig rolle, enten "ansatt" eller "leder". Hvis en ansatt slutter i organisasjonen eller bytter stilling, deaktiveres Glup-kontoen deres automatisk.

For mer informasjon om integrasjonen, se https://www.smartskill.no/glup


Forhåndskonfigurasjon

Før konfigurasjonsprosessen kan begynne, må følgende forberedende trinn være fullført:

  1. Bestill integrasjonen: Du må først kontakte Identum for å bestille integrasjonen.

  2. Skaff API-tilgang: Etter at du har lagt inn bestillingen, kontakter vi Visma SmartSkill for å få den nødvendige API-tilgangen som eADM krever.


Konfigurasjon

Når forutsetningene er oppfylt, avtaler vi et teknisk møte for å ferdigstille oppsettet.

Agenda for workshopen:

  • Definer hvilke brukere og avdelinger som skal eksporteres fra eADM til Glup.

  • Bestem hvilke dataattributter som skal eksporteres for hver bruker.

  • Fastsett regler for tildeling av rollene "leder" og "medarbeider" i Glup.

  • Avgjør om eksisterende brukere og avdelinger i Glup må kobles til sine motstykker i eADM.

Integreringen kan aktiveres så snart disse punktene er avklart.

Tilkobling til eksisterende data

Kobling til eksisterende brukere

For å koble ansatte fra HRM-systemet ditt til eksisterende brukerkontoer i Glup, må begge systemene ha en matchende unik identifikator.

Advarsel: Du må sørge for at brukerens e-postadresse i Glup samsvarer med arbeids-e-postadressen eller UserPrincipalName (UPN) i Azure AD. Hvis organisasjonen din bruker Visma Connect for Glup-autentisering, må e-postadressen i Glup samsvare med den som er registrert i Connect. Hvis dette ikke gjøres, vil det resultere i dupliserte brukerkontoer.

Kobling til eksisterende avdelinger

Du har to alternativer for å håndtere organisasjonsstrukturen i Glup.

  • (Anbefalt metode) Visma SmartSkill anbefaler at eADM oppretter en ny, separat organisasjonsstruktur i Glup som gjenspeiler strukturen i HRM-systemet ditt. All kurshistorikk i Glup er knyttet til den enkelte bruker, ikke til avdelingen. Brukere som ikke er matchet, vil forbli i den gamle strukturen, noe som gjør det enklere å rydde opp senere. Visma Smartskill kan hjelpe deg med denne oppryddingsprosessen etter at integrasjonen er aktiv.

  • Alternativ metode: Matche eksisterende struktur Hvis du velger å koble til den eksisterende organisasjonsstrukturen, må avdelingene i eADM og Glup ha samme unike ID. Denne ID-en er vanligvis et løpenummer for avdelingen som hentes fra HRM-systemet og finnes i eADM.

Advarsel: Denne ID-en må du skrive inn i avdelingens ID-felt i Glup. I Glup følger denne ID-en ofte formatet HRM_<kommuneid>-<Avdelingsnummer>Det er viktig at denne verdien endres slik at den samsvarer med "Organisasjons-ID" for avdelingen i eADM. Hvis dette ikke gjøres, vil du opprette dupliserte avdelinger. Andre verdier, for eksempel et enhetsnummer fra Visma HRM, kan brukes etter avtale med din Identum-konsulent.

Eksempel på datakartlegging

Tabellen nedenfor viser en typisk mapping av brukerattributter fra eADM til Glup.

Kilde (eADM)

Mål (Glup)

[Mail]

e-post

[etternavn]

etternavn

[Upn]

brukernavn

[fornavn]

fornavn

[DepartmentNumber]

avdeling

[APositionPublicCode]

stillingskode

[oauth2]

autorisasjon

JavaScript-feil oppdaget

Vær oppmerksom på at disse feilene kan avhenge av nettleseroppsettet ditt.

Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt vår support.